ورزش در دوران بارداری، از فرزندان در برابر چاقی و بیماریهای متابولیک مرتبط با آن محافظت می کند

7 آوریل 2019 - یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که احتمال افزایش وزن فرزندان متولد شده از موش هایی که در دوران بارداری ورزش می کردند، پس از تغذیه با یک رژیم غذایی با چربی بالا در مراحل بعدی زندگی، کمتر است. اگر چه مطالعات قبلی نشان داده اند که تمرینات ورزشی توسط زنان چاق فوایدی برای فرزندانشان بهمراه دارد، اما این اولین تحقیقی است که نشان می دهد ورزش دقیقا همین تاثیر را برای کودکان زنان غیر چاق دارد.

نویسنده ی ارشد این مطالعه Jun Seok Son، دانشجوی دکترا در دانشگاه ایالتی واشنگتن گفت: براساس این یافته ها، ما توصیه می کنیم زنان چه چاق باشند و چه دچار دیابت باشند و یا به هیچ یک از این دو مشکل مبتلا نباشند، به طور مرتب در دوران بارداری ورزش کنند، زیرا انجام ورزش در دوران بارداری به سلامت متابولیک کودکان آنها کمک می کند.

نتایج این تحقیق جدید در نشست سالانه انجمن فیزیولوژیکی آمریکا ارائه گردید.

محققان، فرزندان موش هایی را که 60 دقیقه ورزش متوسط ​​را هر روز صبح در حین بارداری انجام می دادند، بررسی نمودند. فرزندان متولد شده از موش هایی که ورزش نمی کردند به عنوان یک گروه کنترل انتخاب شدند.

در دوره ی شیرخوارگی، در فرزندان موش هایی که ورزش می کردند، سطح بالایی از پروتئین های مرتبط با بافت چربی قهوه نسبت به گروه شاهد یافت شد. بافت چربی قهوه ای ، قند و چربی سفید را به حرارت تبدیل می کند. همچنین محققان مشاهده کردند که درجه حرارت بدن فرزندان موشهای گروه ورزش، بالاتر است که نشان می دهد بافت چربی قهوه ای آنها کارآمد تر و یا دارای عملکرد ترموژنیک بالاتری است و همین موضوع از بروز چاقی و مشکلات متابولیکی در آنها جلوگیری می کند.

پس از دوره ی شیر خوارگی، فرزندان هر دو گروه بمدت هشت هفته با رژیم غذایی حاوی چربی زیاد تغذیه شدند. فرزندان موشهای گروه تمرینات ورزشی نه تنها پس از تغذیه با این رژیم غذایی پر چرب اضافه وزن کمتری داشتند بلکه علائم بیماریهای متابولیک مانند دیابت و بیماری کبد چرب نیز در آنها کمتر مشاهده شد.

محققان اظهار داشتند که این اطلاعات نشان می دهد که عدم انجام تمرینات ورزشی توسط زنان سالم در دوران بارداری می تواند فرزندان را مستعد چاقی و بیماری های متابولیک مرتبط با آن کند، که بخشی از آن به اختلال در عملکرد ترموژنیک در بدن فرزندان، مربوط است.

محققان قصد دارند مطالعات بیشتری را بمنظور درک بهتر مکانیسم های بیولوژیکی مسئول بهبود سلامت متابولیک فرزندان مادرانی که در طی بارداری ورزش می کنند، برنامه ریزی کنند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190407144210.htm